OUIGO is de manier om snel en goedkoop met de trein door Frankrijk te reizen. Vanaf Parijs zijn veel plekken in Frankrijk te bereiken.

OUIGO maakt deel uit van het Franse spoorwegbedrijf SNCF. Via de website en app van OUI.sncf is het voor reizigers in heel Europa mogelijk om trein- en bustickets te kopen voor reizen in en naar Frankrijk. Onder de noemer OUIGO bestiert de SNCF ook enkele binnenlandse low-cost TGV’s.

Reizen met de OUIGO-TGV

Vanaf Parijs rijden de TGV’s van OUIGO naar zo’n twintig bestemmingen. Kaartjes kunnen alleen online worden gekocht. De treinen zijn comfortabele TGV’s. Er zijn verschillende plekken beschikbaar: gewone stoelen, stoelen met een stopcontact en zogeheten rustig-reizenplekken. Daar kunnen reizigers rustig werken en worden kinderen geweerd. Je mag één handbagage en één grote bagage meenemen. Heb je meer, dan moet je daarvoor een toeslag betalen.

Tickets

Plaatsbewijzen voor OUI kun je alleen online via de website of app van OUI.sncf aanschaffen. Het is verstandig om ruim van tevoren te boeken. Er zijn echter wel last-minute tickets verkrijgbaar. Je kunt de tickets uitprinten of als e-ticket op je telefoon zetten. Hou er rekening mee dat je je ticket niet meteen krijgt. Die wordt je, uiterlijk, vier dagen voor je reis toegezonden via een door jouw gekozen manier.

Tips

OUIGO via SNCF
OUIGO is een merknaam voor de budget TGV’s van SNCF. Voor boekingen moet je dus op hun site zijn. Daar kun je je hele reis boeken. Wil je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Bordeaux, dan reis je het eerste stuk met de Thalys en in Parijs stap je over op een OUIGO TGV.

iDeal pas une bonne idée
Op de website van OUIGO, maar ook op de gewone site van OUI, heb je de mogelijkheid om via iDeal te betalen. Doe dat niet. je betaling wordt wel verwerkt door je bank, en komt ook aan bij de bank van OUI. Maar het blijkt echter onmogelijk om in het afhandelingssysteem van de website aan te geven dat je betaling binnen is. Daardoor ontvang je ook geen bevestigingsmail. Kijk je bij je bestellingen, dan zie je dat je een optie hebt op de reis die je hebt geboekt en betaald. Vervolgens kun je met het referentienummer niets. Afwachten of er alsnog wat gebeurt heeft geen zin, want er gaat niets gebeuren. Heb je toch via iDeal een mislukte betaling gedaan en wil je je geld terug? (En dat wil je…) Bel dan meteen met de daarvoor in het leven geroepen dienst. 0033184919191. Daar staan ze je vriendelijk te woord, zelfs in het Engels als je dat via het keuzemenu aan het begin aangeeft. Om jezelf een heel keuzemenu in het Frans te besparen kun je het beste zo snel mogelijk #85 intoetsen. Dan krijg je een Engels menu. Vergeet intussen niet opnieuw te boeken en te betalen met een creditcard of andere betalingsdienst. Een ander nummer waar je in de app naar verwezen wordt, is het algemene nummer 0033184943635. Daar word je, ook weer in het Engels, keurig doorverwezen.

Op naar Montparnasse
Als je met de Thalys reist, komt je aan op Paris Nord. Wil je verder, dan moet je naar een ander station, hou daar met je planning rekening mee. Vaak word je doorgestuurd naar Montparnasse om daar de TGV te nemen. Je kunt via de metro het station Montparnasse bereiken, maar als je een lange overstap hebt, kun je het lopend af. Duurt een uurtje en met een beetje mazzel heb je een leuke wandeling en kom je een fijn tentje tegen om een lekker broodje te nuttigen (of in te slaan voor de rest van je reis).

Website
Apps: