Het reizen met de trein is in al die jaren nauwelijks veranderd. Het gaat wat sneller, de coupés zijn wat luxer uitgerust en we hebben (gratis) wifi.

In 2017 bedacht Deutsche Bahn (DB) de Ideenzug, een project waarin treinreizigers ideeën konden aandragen voor de treinrit van de toekomst. De Ideenzug is uiteindelijk gebouwd en geshowd op een treinenbeurs in Duitsland. Veel van de ideeën die reizigers hadden bedacht, zijn verwerkt. Maar of ze reëel en rendabel zijn?

Wij bestudeerden de Ideeën en lieten er onze fantasie op los. Daarbij hielden we voor ogen dat ze uitvoerbaar moesten blijven en niet te veel ruimte in beslag moeten nemen. Want het vervoeren van passagiers moet wel rendabel blijven, toch?

1. Een stukje voor jezelf

DB Ideeenzug - MyCabin

@Deutsche Bahn AG/Uwe Miethe

In de trein, en zeker in spitstreinen, zit je op een kluitje. Dat is niet altijd even prettig. Iets meer privacy is gewenst, zodat je in alle rust een (zakelijk) gesprek kunt voeren of gewoon ongestoord een boek kunt lezen, zonder je te ergeren aan je mede-passagiers.

Een plekje voor jezelf biedt uitkomst. Een eigen stoel in een afgesloten ruimte, zodat je kunt doen wat je wilt, zonder een ander te storen. Het zou een prima alternatief zijn voor de huidige Eerste Klas. Je zou ook duo-cabines kunnen maken, zodat je met je collega of partner ongestoord kunt praten of werken.

2. Beweging

Tijdens een lange treinrit is het heerlijk om even de benen te strekken. Het liefst zou je wat meer lichaamsbeweging willen hebben. In de Ideenzug is daarvoor een oplossing gevonden door fitnessapparatuur te plaatsen. Een leuk idee, maar dat neemt nogal veel plaats in.

Treinfiets?Door de stoelen iets verder van elkaar te zetten ontstaat er meer beenruimte. Die kan gebruikt worden voor de installatie van bureautrappers, een soort kleine fietsjes die je onder een bureau kunt zetten om zo tijdens het werk toch wat beweging te hebben. Je zou zelfs kunnen overwegen trekveren te plaatsen bij de hoofdsteunen, zodat passagiers ook nog wat aan hun armspieren kunnen doen.

3. Informatieverstrekking

De omroepsystemen in de meeste treinen klinken alsof ze nog van voor de oorlog dateren. Dat geldt ook voor de systemen in fonkelnieuwe treinen! Bovendien is door het lawaai in de trein de boodschap van de conducteur bijna niet te verstaan.

Een infotainmentsysteem zoals dat in vliegtuigen aanwezig is in de rugleuning van de stoel zou uitkomst bieden. Alle reisinfo kan zo via de stoel worden doorgegeven, en bij gereserveerde stoelen kan die info zelfs gepersonaliseerd worden. Bovendien valt er voor de dienstdoende spoorwegmaatschappij mogelijk nog wel wat extra te verdienen met het aanbieden van advertentieruimte. En de reiziger is van de onverstaanbare noodkreten van de conducteur verlost.

4. Reizend werken

Het is handig als je de reistijd werkend kunt benutten. Maar in de trein is dat vaak lastig met de laptop op het kleine tafeltje of op schoot en net te weinig privacy en ruimte. Een kantoortuintje tussen de rails met flexibele werkplekken is de oplossing.

Werken in de Ideezug

@Deutsche Bahn AG/Uwe Miethe

De Duitse Ideezug creëert op twee manieren werkplekken. Lange tafels tegen het raam of een in hoogte verstelbare stoel met tafel ind e coupé-opstelling. Het idee van de lange tafels is prima, maar er gaat wel veel ruimte verloren. In het middenpad kunnen daarom misschien nog rijen van een of twee stoelen worden geplaatst. Er moet natuurlijk wel genoeg ruimte overblijven om door de coupé te kunnen lopen. Schotten tussen de werkplekken en stoelen is geen overbodige luxe.

5. Slaap, passagier, slaap

Zou het niet heerlijk zijn om zo van kantoor in de trein te stappen en dan even een powernapje doen? Het idee om in de trein comfortabele slaapplekjes te creëren is door de Duitsers goed opgepakt.

Powernap in IdeezugHet in de Ideezug getoonde concept neemt veel plek in, en of het in de praktijk gaat werken is een tweede. Maar voor internationale reizen is het een uitkomst. Wel dient er iets gevonden te worden op het feit dat mensen door hun powernapje mogelijk hun uitstapstation voorbij laten gaan. Met een simpel informatie annex weksysteem is dat te ondervangen.

Of DB serieus overweegt powernapplekken in treinen op te nemen, is onduidelijk. Wel is Siemens alvast aan het testen met noise canceling. Zo moeten de passagiers in alle stilte hun slaapje kunnen doen.

DB Ideenzug

Wil je meer lezen over de Ideezug van DB, dan kun je dat hier doen. Heb je zelf ook ideeën over hoe treinreizen nog beter zou kunnen, laat het in de comments weten!