De Spaanse regering moet de mogelijkheden onderzoeken om aan te haken bij het Europese nachttreinennet, de zogeheten Nightjet. Dat wil de politieke partij Más Pais. Ook moeten de nachtverbindingen met Portugal en Frankrijk in ere worden hersteld.
Vanaf 2022 moeten vijf nachtlijnen weer operationeel worden. Het gaat om twee binnenlandse lijnen die Madrid en Barcelona verbinden met Galicië. Daarnaast wil Más Pais dat de nachtlijn Madrid-Lissabon weer wordt opgetuigd. Ook de nachttrein tussen Algeciras en Cerbère, een Franse gemeente in de Pyreneeën die grenst aan Girona, moet gaan rijden. Más Pais zet ook in op een nachttrein van Madrid, via Barcelona, naar Parijs. Er rijdt overdag al wel een trein tussen Barcelona en Parijs.
Voor de coronacrisis waren de nachtlijnen operationeel, maar toen het openbaar vervoer bijna volledig stil werd gelegd, verdwenen ze. Nu er weer gereisd kan worden, zijn ze niet teruggekeerd. Het Spaanse spoorbedrijf Renfe liet eerder in 2021 weten dat er geen plannen waren om de lijnen weer in gebruik te nemen.
Europese nachttreinenkaart
Más País trekt in Europees verband op met enkele groene partijen. Die hebben onlangs een Europese spoorkaart gemaakt met nachtlijnen die na 2030 operationeel zouden moeten zijn. Más Pais wil naar eigen zeggen Europa bereikbaar maken. De partij wil dat Spanje, net als landen als Frankrijk, Oostenrijk en Duitsland, vol inzet op een hoogwaardig treinennet waarbij aansluiting is met belangrijke Europese treinverbindingen.
Daarbij refereert Más Pais aan Frankrijk. Dat land neemt in 2022 het nachtnet tussen Parijs en Nice weer in gebruik. Ook wordt er vaart gezet achter een nachttrein tussen Parijs en Hendaye. Die plaats ligt op de grens met Spanje en is per trein vanuit Nederland binnen een dag te bereiken. Ook wil de Franse regering een aantal binnenlandse nachtlijnen optuigen en wordt er onderzoek gedaan naar pan-Europese nachtlijnen.
Más Pais wil dat de regering Sánchez 210 miljoen euro vrijmaakt voor de nachttreinen. Het is even afwachten of dat geld daadwerkelijk beschikbaar komt. Wel is duidelijk dat er veel animo voor is in Spanje. Of de politiek daarin meegaat moet nu blijken.