Treinreizen is heus niet altijd idyllisch. Tijdens onze reis naar Slovenië kregen we te maken met topdrukte op de heenweg en vertragingen op de terugweg. Niet erg, want het gevoel van onbegrensdheid dat je ervaart als je zo dwars door Europa trekt, is onbetaalbaar. Bovendien werden we tijdens een groot deel van de route getrakteerd op fantastische vergezichten.
Eerste traject: Zaandam – München
Amsterdam en Utrecht hebben een rechtstreekse treinverbinding naar Düsseldorf, waar je kunt overstappen op de trein naar München. Een eenvoudige reis met weinig overstappen dus, op prettige tijden: we vertrokken even voor half elf en waren kwart over zes op onze bestemming.
Topdrukte, dat wel, onder meer omdat gestreste vliegtuigpassagiers uitweken naar de trein nadat er een staking was uitgebroken op Schiphol. Maar ook zonder deze extra reizigers zou het druk zijn geweest. Op dit traject is het altijd aan te raden om een zitplaats te reserveren. Vroegboeken is ook slim; wij waren bijna 200 euro goedkoper uit dan wanneer we op het laatste moment een ticket gekocht zouden hebben.
Ticketprijs (p.p.): € 81,50
Reistijd: ongeveer 7 uur
Zonder tussenstop naar Slovenië?
Als je in één keer naar Ljubljana wilt, neem dan vanuit Amsterdam, Utrecht of Arnhem de nachttrein naar München. Vroeg boeken!
Tweede traject: München – Ljubljana
Ook deze reis is eenvoudig, met slechts één overstap. Je blijft uit het raam kijken op deze mooie route; groene valleien, besneeuwde bergpieken en meren. Wij stapten in het Oostenrijkse Villach over op een trein van de Kroatische spoorwegen die nog niet van alle elektronische gemakken was voorzien; als je een zitplaats hebt gereserveerd, kun je die vinden door op de papieren briefjes naast de coupédeuren te kijken. Reserveren was overigens niet nodig geweest voor deze rustige trein, maar wij reisden dan ook in het voorseizoen.
Ticketprijs (p.p.): € 58,50
Reistijd: ongeveer 6 uur
Rondreizen in Slovenië
Het OV is in Slovenië heel goed en heel goedkoop, in ieder geval in de Julische Alpen, waar wij verbleven. We hebben heel wat ritjes met trein en bus gemaakt, zonder van tevoren te boeken. Hier lees je meer over hoe je dat kunt aanpakken. Wij verbleven in Kranj – bereikbaar met de internationale trein – en Bohinjska Bristica.
Derde traject: Bohinjska Bristica – Stuttgart
Het is heel goed mogelijk om vanuit de Julische Alpen direct het grootste deel van je terugreis af te leggen. Je neemt dan eerst het dieselboemeltje naar Jesenice, waar je overstapt op de internationale trein. Wij reisden in één keer door tot aan Stuttgart. Het eerste deel was weer een aaneenschakeling van mooie vergezichten vanuit het treinraam. Tijdens deze reis kregen we met flink wat vertraging te maken. Deutsche Bahn houd je met mails op de hoogte als je je reis hebt geregistreerd in de DB-app. Dit was zo’n moment waarop we blij waren dat we meestal kiezen voor zo min mogelijk overstapjes; anders hadden de gemiste aansluitingen zich opgestapeld.
Ticketprijs (p.p.): € 49,50
Reistijd: ongeveer 9 uur
Vierde traject: Stuttgart – Zaandam
De problemen van DB waren nog niet opgelost, waardoor dit deel van onze terugreis nogal chaotisch verliep; op een zeker moment moesten we overstappen naar een ander treindeel, omdat een deel niet verder reed. Drukte dus, waarbij gelukkig tweedeklasreizigers ook van de eersteklas gebruik konden maken. Omdat we uiteindelijk minder dan een uur vertraging hadden, kregen we geen reiskosten vergoed. Je kunt dit soort problemen niet uitsluiten als je over lange afstanden reist, maar op een traject als dit rijden zoveel treinen tussen Nederland en Duitsland, dat je altijd wel thuiskomt.
Ticketprijs (p.p.): € 47,50
Reistijd: ongeveer 6 uur
Plannen en boeken
Wij kochten al onze tickets ruim van tevoren via Deutsche Bahn. We hadden nog goedkoper uit kunnen zijn als we een Bahncard hadden aangeschaft. Hoe je het beste kunt plannen en boeken via Deutsche Bahn, en wat de voordelen zijn ten opzichte van boeken via NS International, lees je hier.
Nils reist regelmatig met het openbaar vervoer naar Zuidoost-Europa. Zijn tips lees je hier.