Saksisch Zwitserland beleef je het beste wandelend. Talloze paden – en trappen! – leiden je langs de indrukwekkende rotsformaties waar het gebied om bekend staat. Het openbaar vervoer is helemaal ingericht op wandelaars. Bussen, treinen, boten en zelfs een historisch trammetje brengen je naar de start van je wandeling. En als je in het gebied een overnachting boekt, krijg je nog een gratis OV-kaart ook.

Wat is Saksisch Zwitserland?

De Sächsische Schweiz, in het Nederlands Saksisch Zwitserland, is een prachtig nationaal park tussen Dresden en de Tsjechische grens. Het kreeg die naam al in de achttiende eeuw, omdat het bezoekers aan Zwitserland deed denken. Aan de andere zijde van de grens loopt het natuurpark door en heet het Boheems Zwitserland.
Al eeuwenlang komen wandelaars zich vergapen aan de uitzinnige rotsformaties die boven het bos uittorenen. Er is dan ook een dichtvertakt netwerk van maar liefst 1200 kilometer aan wandelpaden in het hele gebied. Wij verkenden in een midweek de wandelpaden tussen Bad Schandau, Schmilka en Hohnstein en troffen daar zoveel mooie routes, dat het moeilijk was om te kiezen. We maakten dankbaar gebruik van alle OV-mogelijkheden.

Trein

Vanuit Zaandam reisden we in één dag naar Dresden. Daar gaat een sneltrein naar Praag die ook stopt op Bad Schandau, onze standplaats in Saksisch Zwitserland.
Het station van Bad Schandau ligt wat onhandig aan de andere kant van de Elbe dan het stadje zelf, het is een klein halfuurtje wandelen naar het centrum. Gelukkig merk je ook meteen dat de regio dit station als een echt knooppunt ziet: je kunt zowel een bus als een pontje naar het centrum nemen.
Andere mogelijke standplaatsen die je makkelijk bereikt met een stoptrein vanuit Dresden: Pirna, Wehlen, Kurort Rathen, Schmilka en Schöna. De laatste twee zijn dichtbij de grens met Tsjechië, zodat je ook Boheems Zwitserland kunt verkennen.
Treinreizen plan je via Deutsche Bahn, hier lees je hoe je de site goed gebruikt.

Wandelbussen

Van april tot oktober rijden er extra bussen die ‘wandelbussen’ worden genoemd. Die stoppen niet alleen in allerlei kleine plaatsjes, maar ook bij wandelknooppunten in de natuur. Dat maakt het makkelijk om wandelingen te plannen die precies bij jou passen.
Het is wel handig om van tevoren alvast te kijken welke bus waar en wanneer rijdt, want ze gaan ook weer niet zo vaak dat je op de gok bij een halte kunt gaan staan. Hier vind je alle wandelbuslijnen bij elkaar.
Overigens rijden er in diezelfde periode ook bussen waarmee je je fiets kunt vervoeren.

Historische tram

In Bad Schandau rijdt al sinds 1898 de Kirnitzschtalbahn, een leuk trammetje dat de loop van de kleine rivier de Kirnitzsch volgt. De lijn wordt in ere gehouden met historische tramwagons – je rammelt dus langzaam langs de verschillende haltes en kunt je even een toerist uit de vroege twintigste eeuw wanen.
Wij wandelden vanaf eindhalte Lichthainer Wasserfall naar een van de meest indrukwekkende rotsformaties van het gebied: een enorme natuurlijke poort die Kuhstall is genoemd. Vandaaruit liepen we een grote lus om uiteindelijk op halte Beuthenfall de tram weer te pakken. We vonden het ideaal dat de Kirnitzschtalbahn elk halfuur rijdt – in de zomer tenminste. Hier vind je alle informatie over de tram die je nodig hebt.

Boot en pontjes over de Elbe

Tussen Bad Schandau en het Tsjechische Hřensko vaart een ‘wandelboot’ over de Elbe, die ook op enkele andere plekken stopt. De boot verbindt Saksisch en Boheems Zwitserland met elkaar. Wij namen de boot naar Schmilka om daar een rondwandeling te maken. Leuk om een keer te doen, maar de bus is over het algemeen praktischer.
Wél echt handig vonden we de pontjes die het op enkele punten mogelijk maken om ook de andere zijde van de Elbe-oever bij je wandelingen te betrekken. De pontjes maken treinstations beter bereikbaar én er is ook een mogelijkheid om tussen Tsjechië en Duitsland te varen. Hoe en waar de pontjes varen, vind je hier.

Populaire highlights

De Malerweg met openbaar vervoer
De Malerweg wordt vaak geroemd als een van de mooiste lange-afstandswandelingen van Duitsland. Mooi, maar ook zwaar! Als je zonder bepakking wilt lopen, brengen trein en bus uitkomst. De etappes lopen niet helemaal direct vanaf een station, maar als je vanuit Dresden de trein pakt naar Pirna, Wehlen, Kurort Rathen of Schmilka, kun je vrij makkelijk de route oppakken.
Wij liepen een deel van etappe drie door vanuit Bad Schandau naar Kohlmühle te lopen en vanaf daar de route te volgen tot Hohnstein. Daar namen we de wandelbus terug naar ons beginpunt.

De Bastei
De Bastei – een wonderlijke rotsformatie met een indrukwekkende brug over een kloof – is de grootste toeristische trekpleister van Saksisch Zwitserland. Je kunt de trein nemen naar Kurort Rathen. De buslijn die het dichtst in de buurt komt heet toepasselijk ‘Bastei-linie’, dat kan niet misgaan. Wij sloegen het over, omdat we liever met iets minder mensen van de natuur genieten.

Openbaar vervoer gratis als je in de regio overnacht

Je kunt gratis van het openbaar vervoer gebruikmaken met een Gästekarte Sächsische Schweiz. Iedereen die een overnachting boekt in een van de deelnemende plaatsen, ontvangt bij aankomst zo’n kaart. Wij vonden het ontzettend handig en maakten er gebruik van in de bus, op de pont en op de tram. Op de site staat dat de kaart niet te gebruiken is op de tram, maar toen wij er waren was dat toch wel het geval. Alleen op de boot tussen Bad Schandau en Hřensko konden we ‘m niet gebruiken. Lees hier meer over de gastenkaart.

Verkeersproblemen met de auto

Dat OV-netwerk en die gratis gastenkaart zijn er natuurlijk niet voor niets. Het gebied lijdt al jaren vooral in het hoogseizoen onder de druk van te veel autoverkeer. Wij zagen veel geërgerde automobilisten stapvoets op zoek naar een parkeerplaats. In het lokale nieuws staan berichten over auto’s die op de raarste plekken worden geparkeerd, tot verdriet van omwonenden en ten koste van de natuur. Om het gebied te beschermen én om jezelf ergernissen te besparen, laat je die auto dus het beste thuis.

Nog meer wandelinspiratie voor Duitsland? Veel etappes van de Moselsteig sluiten aan op de trein.