De Pyreneeën een typische autobestemming? Dachten wij eigenlijk wel, maar niets blijkt minder waar. Er gaat een bijzonder mooie treinroute dwars door de bergen – en de fiets mag ook mee. Deze rit brengt je óók over de grens naar Spanje. Wij genoten volop van deze bijzondere route.
Eerste traject: Amsterdam – Parijs
Je bent vanuit Nederland eigenlijk zó in Toulouse, hoofdstad van de regio Occitanië. Allereerst natuurlijk naar Parijs. We kozen een vroege Thalys, om 7.15 uur vanuit Amsterdam. Daarbij hadden we het geluk dat toen wij boekten de eerste klas in de aanbieding was, en daarmee goedkoper dan de tweede klas. Een luxe ritje dus en dat is fijn, want de trein zit behoorlijk vol. Aangekomen op Paris Nord worden alle reizigers langs de politie geleid voor een paspoort- en coronapascontrole.
Voor onze overstap van Paris Nord naar Paris Montparnasse hadden we royaal de tijd genomen, zodat we geen stress zouden hebben van eventuele vertragingen of oponthoud met de RER. Het bleek niet nodig, maar Montparnasse is een aangename plek om wat wachttijd door te brengen. Hier krijgen we na opnieuw een coronapascontrole een festivalpolsbandje, waarmee we ons vrijelijk door het station en het bijbehorende winkelcentrum kunnen bewegen. Vanaf dit station gaat een rechtstreekse trein naar Toulouse-Matabiau, in het centrum van de stad. Het ticket voor de Thalys kochten we via NS International, voor Parijs-Toulouse via SNCF.
Lees meer over navigeren door Parijs naar de verschillende stations.
Tweede traject: Parijs – Toulouse
Het is voor het eerst dat we in de opvallend roze-blauwe dubbeldekkertrein van Ouigo reizen. Deze trein is behoorlijk druk, maar heeft ruime beenruimte en er is voldoende plek voor onze bagage. Het wordt aangeraden om een half uur van tevoren aanwezig te zijn en dat is begrijpelijk: het duurt even voor alle reizigers de juiste coupé van de zeer lange trein hebben gevonden en zich hebben geïnstalleerd. De rit duurt normaal gesproken minder dan vijf uur, maar vlak voor aankomst is er enige vertraging, waar SNCF ons niet alleen in de trein, maar ook via de mail van op de hoogte brengt. Rond 17.30 uur stappen we het station uit, de stad in. Even langs het hotel om de bagage te stallen, daarna kunnen we een keuze maken uit de talloze restaurantjes die deze studentenstad telt. Wij vonden Toulouse een verrassend leuke slenterstad, de moeite waard voor een kort verblijf.
Tip: extra snel in de Pyreneeën met de nachttrein
Als je zoveel mogelijk vakantiedagen in de bergen wilt zijn: er gaat ook een nachttrein naar Latour de Carol-Enveitg, die ook stopt op de stations ervoor. De nachttrein vertrekt vanaf Paris Austerlitz en doet elf uur over de rit. Als je om half vier uit Amsterdam vertrekt, kun je al om negen uur de volgende ochtend de berglucht inademen.
Derde traject: Toulouse – Tarascon sur Ariège
Vanaf Toulouse rijdt een stoptrein zó de bergen in. Deze lijn is in ieder geval op de zonnige zaterdag waarop wij opstappen, intensief in gebruik. Het is buiten het toeristenseizoen, de meeste mensen die opstappen, lijken óf langs de route te wonen, óf er lekker een dagje op uit te gaan. We hadden deze rit niet van tevoren geboekt, en dat is ondanks de drukte ook niet nodig. Met al snel prachtige uitzichten, rijden we in anderhalf uur naar onze eerste stop: Tarascon sur Ariège. Dit is een van de meest pittoreske plaatsjes langs de route, met een rivier die de dorpskern doorsnijdt, en een klokkentoren die op hoogte over de huizen waakt. Goede uitvalsbasis voor wandelingen én om andere plaatsjes langs de route te bezoeken.
Fietstip
Wij zagen meerdere wielrenners makkelijk in- en uitstappen op dit traject. Met ruimte voor fietsen is in de coupés duidelijk rekening gehouden.
Vierde traject: Tarascon sur Ariège – Latour de Carol-Enveitg
Drie dagen later zijn we helemaal klaar voor onze volgende treinreis maar… een spoorwegstaking gooit roet in het eten. Gelukkig is er een vervangende bus, die ons naar het eindpunt van de trein en onze volgende bestemming brengt: Latour de Carol-Enveitg. Het station is vernoemd naar de twee plaatsjes waar het tussenin ligt. Er zijn hier volop wandelmogelijkheden diep de Pyreneeën in, meer dan wij op basis van ons online gespeur hadden verwacht. De grens tussen Frankrijk en Spanje loopt door deze vallei.
Dit station is ook het start/eindpunt van ‘le petit train jaune’, een spectaculair smalspoortreintje – die helaas wegens werkzaamheden niet reed toen wij er waren. Het heeft soms nadelen om buiten het seizoen te reizen…
Langs de lijn
Wij kozen voor Tarascon-sur-Ariège en Latour de Carol-Enveitg, maar deze halteplaatsen zijn ook de moeite waard:Foix: Het grootste station langs de route, met als toeristische trekpleister het monumentale Château de Foix.
Les Cabannes: Klein plaatsje te midden van afwisselend berggebied, op slechts tien minuten treinen van Tarascon-sur-Ariège. We gingen hierheen voor een dagwandeling.
Ax Les Thermes: Een van de grotere plaatsen langs de route, bekend om de thermale baden.
Andorre-L’hospitalet: Hier stap je uit als je dwergstaat Andorra wilt bezoeken. Vanaf het station kun je overstappen op een bus naar het land.
Lees voor het volgende traject verder onder de video.
Vijfde traject: Latour de Carol-Enveitg – Alicante
Een goed bewaard geheim is dat je vanaf Latour de Carol-Enveitg rechtstreeks naar Spanje kunt treinen. Deze lijndienst is niet in de gebruikelijke routeplanners te vinden, maar het is wel degelijk een heel handige én mooie verbinding tussen de twee landen. Wij hadden opnieuw pech met een niet-vertrekkende trein (een technisch probleem), maar dat werd zeer charmant opgelost door Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe: terwijl we stonden te wachten kwam een taxichauffeur het perron op om persoonlijk reizigers op te halen. Hij stopte bij elke halte om te kijken of er nog meer reizigers waren, en bracht ons zo naar een station waar we wél op de trein konden stappen, ondertussen wetenswaardigheden vertellend over de streek. Zo kwamen we toch nog goedgehumeurd en ruim op tijd aan in Barcelona Sants, waar we na een lunch direct doorreisden met de rechtstreekse trein naar Alicante, die ons naar onze vrienden daar bracht.
Voor de terugreis kozen we de snelst mogelijke treinroute, waarvan je hier een beschrijving kunt vinden.