De Moezelregio klinkt misschien als een gezapige bestemming, maar is spectaculairder dan je denkt! Dwars door het gebied loopt een lange-afstandswandelpad van maar liefst 24 etappes, waarvan de helft begint én eindigt bij een treinstation. Ideaal dus als je zonder bepakking wilt lopen, maar toch een meerdaagse tocht wilt ervaren, met alle afwisseling die daarbij hoort – en dat zonder afhankelijk te zijn van de auto.
Moseltalbahn
Het toverwoord is Moseltalbahn. Dit stoptreintje bestaat uit twee trajecten: Perl-Trier en Trier-Koblenz. Daartussen is er elke paar minuten een stop op allerlei ministationnetjes. Er gaat ongeveer elk uur een trein, actuele tijden vind je hier. Mooie route!
Omgeving
Het gemak van de trein is één ding: de bestemming moet natuurlijk ook nog wel de moeite waard zijn. En dat is ‘ie! Nooit geweten dat het zó mooi is aan weerzijden van die loom meanderende rivier. Waanzinnige rotspartijen wisselen af met uitbundige bloemenweides, dichte bossen met idyllische wijngaarden. Dit geldt – voor zover wij hebben gezien – vooral voor de etappes op het laatste deel van het wandelpad.
Route
De route is erg goed gemarkeerd met een geel icoon, en dat bovendien aan weerszijden. Je kunt elke etappe dus makkelijk in tegengestelde richting lopen.
Als je niet alleen op de markeringen wilt vertrouwen: alle etappes staan op Komoot. Wij hoefden hier maar enkele keren op terug te vallen en konden de telefoon meestal in de tas houden.
Ook goed geregeld: bij wat heftigere passages zijn vaak staalkabels langs de rotsen geklonken, of enkele traptredes gemaakt, zodat je altijd wel met genoeg houvast kan klimmen en dalen.
En over gemak gesproken: nog nooit zoveel bankjes gezien langs een wandelroute, waarvan sommige echt perfect gelegen op de allermooiste uitkijkpunten.
Let op: de route loopt niet altijd helemaal van station tot station, soms is er een aanloopje. Ook deze zijn goed gemarkeerd, je volgt hetzelfde icoon maar dan in het bruin, met de vermelding ‘zuweg’.
Treinetappes
Wil je een wandeling beginnen en eindigen bij een treinstation? Kies dan voor de volgende etappes van de Moselsteig:
- 1. Perl – Palzem
- 2. Palzem – Nittel
- 3. Nittel – Konz
- 4. Konz – Trier
- 5. Trier – Schweich
- 16. Neef – Ediger-Eller
- 19. Cochem – Treis-Karden
- 20. Treis-Karden – Moselkern
- 21. Moselkern – Löf
- 22. Löf – Kobern-Gondorf
- 23. Kobern-Gondorf – Winningen
- 24. Winningen – Koblenz
Andere begin- en eindpunten kun je per bus bereiken – of lopend natuurlijk!
Vrijheid om te variëren
Hoe een wandeldag verloopt kun je nooit helemaal voorspellen. Ben je in topvorm en is het weer ideaal? Of voelen je benen als lood en brandt de zon wat al te hevig? Dan wil je op het moment zelf kunnen beslissen om een wandeling uit te breiden of juist in te korten. Ook dat is mogelijk bij enkele Moselsteig-etappes. De pittige etappe Cochem – Treis-Karden bijvoorbeeld komt onderweg langs nóg twee stations, waardoor je ‘m tot een- of twee derde kunt inkorten.
Onze ervaring
Onze eerste standplaats was Treis-Karden, waarvandaan we de etappes 19, 20 en 21 liepen. Etappe 19 draaiden we om en braken we een station eerder af, in Klotten. Op alle drie de etappes waren we onder de indruk van de natuur en de vergezichten. Af en toe wat serieus klauterwerk langs de rotsen. Etappe 20 komt langs een van de uitbundigste kastelen van Duitsland: Burg Elz.
Daarna liepen we nog twee etappes aan het begin van de route: 2 en 4. Vanwege onze standplaatsen (Nittel en Trier) liepen we allebei in tegengestelde richting, wat prima te doen is. De heuvels zijn hier iets glooiender, dus wat minder klauterwerk. Je bent je ook steeds wat bewuster van de bewoonde wereld, met op etappe 4 zelfs enige kilometers de snelweg op gehoorsafstand…
Begin juni hadden we fantastisch wandelweer, waar je sowieso in deze regio goede kans op hebt.
Geen zin om te wandelen? We zagen veel mensen fietsen en kanoën, en natuurlijk kun je je tegoed doen aan de lekkerste wijntjes.
Treinkaartjes
Er zijn twee manieren om treinkaartjes te kopen:
- Bij de automaat. Die zijn voor zover wij hebben gezien overal te vinden, zelfs op de kleinste stationnetjes zonder stationsgebouw. De automaten kun je zelfs op het Nederlands instellen, dus misgaan kan het niet. Voordeel: je kunt meerdere kaartjes kopen, die de hele dag geldig zijn.
- In de Deutsche Bahn-app. Dan moet je wel ingelogd zijn én een creditcard hebben aangemeld. Daarna werkt de aanschaf heel makkelijk. Voordeel: toen wij een trein op het nippertje haalden, konden we terwijl we al wegreden nog een kaartje kopen. Nadeel: je kunt maar één kaartje per keer kopen en deze kaartjes zijn maar een uur geldig!
Hoe kom je er?
De Moezelregio kun je binnen een halve dag bereiken, zelfs als je helemaal in het westen van Nederland woont, zoals wij. Wij reisden heen en terug over Koblenz (met een overstap in Düsseldorf of Oberhausen), om daar de Moseltalbahn te nemen. Het is vanuit Trier ook mogelijk om via Luxemburg naar Nederland te reizen, maar dat pakte veel duurder uit. Misschien kun je met vroegboeken een voordeeltje halen, dan is het een aantrekkelijke optie. Je tickets bestel je het beste via Deutsche Bahn, een uitgebreide uitleg vind je hier.
Besparen
- Als je zo goedkoop mogelijk wilt reizen, kun je een Deutschland-Ticket aanschaffen. Die kost €49,- per persoon, waarna je gratis reist op alle regionale treinen. Dat is behalve heel goedkoop ook heel gemakkelijk, want je hoeft niet meer aan al die losse kaartjes tussen de etappes te denken. Maar je bent wel een stuk langer onderweg op de heen- en terugreis.
- Wij namen een Bahncard 25, waarmee we door heel Duitsland op elke trein met 25 procent korting reisden. Daarmee konden we ook in intercity’s reizen, wel zo fijn voor de heen- en terugreis. Een proef-bahncard voor drie maanden kost € 17,90. Wij hebben ‘m dik terugverdiend. Wel op tijd weer opzeggen, anders gaat ‘ie automatisch over op een abonnement!
Nog meer wandelinspiratie voor Duitsland? In Saksisch Zwitserland willen ze zo graag dat je de auto laat staan, dat er veel OV helemaal op de wandelaar is afgestemd.