Op Deutsche Bahn heb je veel mogelijkheden om je internationale treinreis te boeken, ook als je start- en/of eindpunt niet in Duitsland ligt. Bovendien kun je de meeste tickets ook online kopen. Een overzichtelijke site met veel mogelijkheden, die je wel even moet leren navigeren.
NS International wordt steeds uitgebreider, maar Deutsche Bahn heeft meer mogelijkheden en toont meer reisopties. Zelfs als je helemaal niet van of naar Duitsland reist, maar wel op een trein stapt die vanuit Duitsland komt. Als je bijvoorbeeld bedenkt dat je van Amsterdam naar München, van München naar Salzburg (Oostenrijk) en van Salzburg naar Ljubljana (Slovenië) wilt, kun je voor al die deeltrajecten bij Deutsche Bahn terecht, hoewel je voor die laatste wordt doorgestuurd naar de internationale site. Als je een Deutsche Bahncard aanschaft, kun je ook nog eens goedkoper uit zijn dan via de NS-site.
Taal
Heb je moeite met Duits? Op de startsite rechtsboven kun je ook voor Nederlands kiezen. De vertaling is soms wat gebrekkig, maar de mogelijkheden zijn hetzelfde.
Starten
Het beste is om op de startsite allereerst je gewenste startpunt en eindbestemming aan te geven. Je ziet dan direct welke mogelijkheden je hebt, met verschillen in tijdsduur, aantal overstappen en prijs.
Tussenbestemming plannen
Als je een langere reis maakt, wil je waarschijnlijk een tussenstop inplannen. Wil je weten welke bestemmingen allemaal langs jouw route liggen? Klik dan onder een van de opties ‘details einblenden / details aangeven’ aan en vervolgens ‘zwischenhalte einblenden / tussenhaltes laten zien’. Je ziet dan alle haltes – daar zit vast een leuke tussenstop tussen.
Deeltrajecten plannen
Als je besloten hebt welke tussenbestemming je het meest aanspreekt, kun je het beste de twee deeltrajecten allebei apart invoeren. Waarschijnlijk krijg je per deeltraject nóg meer variaties te zien. Zo heb je volop opties om de reis in te delen zoals jij prettig vindt: met zo min mogelijk overstappen bijvoorbeeld, of voor de laagste prijs.
Overstaptijd
Als je de tussenhaltes voor je hebt, kun je op ‘umsteigezeit anpassen / overstaptijd aanpassen’ klikken als je een langere overstaptijd wilt. Je kunt dan kiezen tussen vroeger aankomen, of later vertrekken. Je kunt ook aangeven hoeveel minuten tijd je minstens wilt hebben.
’s Nachts reizen
Bij langere reizen zie je makkelijk of je ’s nachts reist doordat er ‘+1 tag’ bij de reistijden staat. Dat kunnen slaaptreinen zijn, maar je krijgt ook mogelijkheden te zien met avonddienstregelingen en soms lange overstaptijden in de nachtelijke uurtjes. Wil je in één oogopslag zien of het een slaaptrein betreft? Kijk dan bij de treincodes of er een NJ (Nightjet) of een EN (Euronight) tussenzit. Als je de details openklikt, zie je natuurlijk ook al snel hoe het zit.
Voor sommige nachttreinen over de grens word je doorverwezen naar een andere site die niet zo goed lijkt te werken. Wil je met de nightjet, dan kun je deze het beste boeken via ÖBB. Ligplaatsen verkopen snel uit!
Waarschuwing op traject
Zie je bij de tijden een waarschuwingsbordje staan? Dan zijn er waarschijnlijk werkzaamheden aan het spoor. Als je op het icoontje klikt, krijg je meer informatie en kun je beslissen of je de reis toch wilt plannen. Dit is niet zichtbaar in NS International.
Ook even opletten: als er door werkzaamheden op een deel van je route een bus in plaats van een trein rijdt, zie je tussen de treincodes BUS staan.
Fiets mee
Prominent op de startpagina kun je aanvinken of je een fiets mee wilt nemen. Je ziet dan bij alle reisopties een fietsicoontje staan met of zonder streep erdoor, zodat je direct weet op welke treinen je fiets mee mag. Let wel op, want op de Nederlandse treinen krijg je sowieso een doorgestreepte fiets te zien, en dat is onterecht. Volg voor NS-treinen gewoon de fietsregels van NS.
Alleen een zitplaats
Als je al een ticket hebt, bijvoorbeeld een interrailkaart, kun je al direct op het beginscherm aanvinken dat je alleen een zitplaats wilt reserveren. Dit is ook een optie die NS International niet biedt.
Betalen
Er zijn drie prijsklassen: Super Sparpreis, Sparpreis en Flexpreis. De goedkoopste heeft geen mogelijkheden om je trein om te boeken, de middelste kun je tegen een klein bedrag omboeken en het dure Flexpreis-ticket geeft de meeste mogelijkheden om je boeking aan te passen.
Let op: Het is ons al eens overkomen dat we pas bij de klik op betalen ontdekten dat een (nacht)trein al vol was geboekt. Als je nog aan het plannen bent, check dan even via de betaalknop of jouw gewenste route wel beschikbaar is, voor je er eventuele vervolgtrajecten op baseert!
Besparen
- Reken uit of het de moeite waard is om een Deutsche Bahncard 25 aan te schaffen! Die geeft 25% korting, met meerdere trajecten op langere afstanden haal je de prijs van de kaart er wel uit. Zeker als je een proefkaart koopt. Die is voordelig en drie maanden geldig. Wel op tijd weer opzeggen, anders krijg je te maken met automatische verlenging.
- Slaaptreinen zijn over het algemeen (veel) duurder dan dagtreinen.
- Vroeg boeken kan veel geld schelen!
Terugreis
Als je dezelfde route terug wilt reizen, kun je meteen bij het beginscherm ook je terugreis aanvinken. Wil je echter een andere route nemen, dan zit er niets anders op dan eerst je heenreis te boeken en te betalen, en dan met een nieuwe zoekopdracht te beginnen. Het is niet mogelijk om twee verschillende reizen te bestellen en dan pas te betalen (wat bijvoorbeeld bij het Zweedse SJ wel kan).
Apps
Deutsche Bahn heeft een aantal apps in zowel Play Store als App Store, Je kunt het beste kiezen voor de DB Navigator. De app heeft bijna dezelfde functionaliteiten als de website. In de meeste gevallen kun je je E-ticket in de app laden, zodat je je treinkaartje altijd bij je hebt. Gedurende je reis kun je mededelingen ontvangen over verstoringen. Ook kun je dan heel makkelijk een alternatief vinden voor je reis.