De Europese Commissie wil 2021 uitroepen tot Jaar van het Spoor. Vervoer per trein zorgt voor minder CO2-uitstoot dan vliegen en draagt dus bij aan de klimaatdoelstellingen. De lidstaten van de Europese Unie (EU) hebben er dan ook een lief ding voor over om reizen per spoor door Europa te promoten.
Het wordt een spannend jaar. De EU-lidstaten vinden dat het voor passagiers aantrekkelijker moet worden gemaakt om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig voor reizen binnen Europa. Het gaat dan om reizen met afstanden van 300 tot 800 kilometer.
Nu is vliegen de goedkoopste optie. Dat komt vooral door de subsidies die de luchtvaartsector steeds maar binnen weet te hengelen, maar EU-transportcommissaris Adina Vălean liet weten dat er ook geld uit het voorgestelde EU-herstelfonds naar transport- en infrastructuurprojecten kan gaan. Het Europese spoor valt daar duidelijk onder. Maar om de Europeanen voor hun stedentripjes en zakenreizen tussen de rails te krijgen, moet er meer werk worden verzet dan alleen een zak geld ter beschikking stellen om treinreizen concurrerender te maken.
Platform voor Europese treintickets
Dat lijken de transportministers van de EU-lidstaten ook wel te beseffen. Voor treinreizen door meerdere Europese landen moeten passagiers nu vaak kaartjes bij verschillende spoorbedrijven kopen. Of ze zijn veel extra kosten kwijt omdat ze via een derde partij hun reis moeten boeken. Om daar verandering in te brengen, worden er plannen gesmeed voor een platform waarop reizigers eenvoudig hun treintickets voor een Europese reis kunnen boeken. De lidstaten en de nationale spoorbedrijven moeten daarvoor samen optrekken.
Of een platform voor makkelijk tickets kopen genoeg is, valt te betwijfelen. Er zouden er fondsen moeten komen voor een goede, breed Europees gedragen, spoorinfrastructuur. Ook zou het voor spoorbedrijven makkelijker moeten zijn om over de eigen landsgrenzen te kunnen werken, dan wel samenwerkingsverbanden aan te kunnen gaan. Dat zal het aanbod verruimen en de reistijd in veel gevallen aanzienlijk verkorten.
Minister Oleg Butković van tijdelijke EU-voorzitter Kroatië wees op het belang van investeringen in duurzaam transport, waarvoor volgens hem veel politieke wil is. Als dat echt zo is, kunnen we in de zeer nabije toekomst mooie treinreizen maken…