FlixTrain zal het Franse spoor voorlopig links laten liggen. Dat heeft de topman van FlixBus France in Franse media gezegd.
FlixBus maakt deel uit van het mobiliteitsplatform FlixMobility. Dat heeft ook een spoorbedrijf in Duitsland. Daar rijden rond steden als Berlijn, Keulen en Hamburg al treinen. FlixTrain zou dat ook in Frankrijk willen doen, maar dat lijkt van de baan.
Volgens topman Yvan Lefranc-Morin van FlixBus France zijn de Franse spoortarieven te hoog. FlixTrain wilde zeven keer per dag een intercity van Brussel Noord naar Parijs laten rijden. Binnen Frankrijk wilde concern dienstregelingen optuigen van Parijs naar Bordeaux, Toulouse, Nice en Lyon.
Te duur
Frankrijk laat concurrentie toe op het spoor en daar wil FlixTrain graag van profiteren. Lefranc-Marin vindt de tarieven voorlopig te duur, zo stelt hij tegenover persbureau AFP. “Zulke hoge tarievenzijn voor ons als nieuwkomer niet op te brengen, willen we onze reizigers een betaalbare spoordienst aan te bieden die vergelijkbaar is onze Duitse dienst.”
FlixTrain wil van een definitief uitstel nog niets weten. Als de Fransen de tarieven verlagen, kan er weer onderhandeld worden. Intussen hebben ook het Italiaanse Thello en het Spaanse Renfe een aanvraag gedaan om op de Franse spoornet actief te mogen zijn. Thello wil een hogesnelheidstrein laten rijden tussen Parijs en Milaan. Met de lijnen Parijs – Venetië en Marseille – Milaan zijn de Italianen al actief in Frankrijk.