De strijd om het Spaanse spoor is losgebarsten. Volgens Spaanse media wil het Italiaanse Trenitalia op diverse trajecten treinen laten rijden. Daarvoor werkt het samen met luchtvaartmaatschappij Air Nostrum.
Na de zomer moeten hogesnelheidstreinen onder de naam Iryo gaan rijden vanuit Madrid naar Alicante, Barcelona, Cordoba en Valencia. Over de frequentie is nog niets bekend. Wel bleek tijdens de presentatie van de plannen dat de Iryo’s rood zullen zijn, net als de treinen van Trenitalia. Ook zou Iryo gecombineerde tickets aan willen bieden voor trein en vliegtuig.
Met de komst van Iryo zouden er in 2022 vier spelers actief zijn op de hogesnelheidslijnen in Spanje. Naast AVE en Aulo van RENFE zijn dat het Franse OUIGO en dus Iryo.
Spanje wil de hogesnelheidslijnen in het land beter benutten. RENFE laat daar nogal wat steken vallen en daardoor groeit de belangstelling vanuit het buitenland. Zo laat SNCF met OUIGO al dagelijks een trein rijden tussen Barcelona en Parijs. Ook de politiek wil meer treinen, bijvoorbeeld door de nachttreinen weer te laten rijden die RENFE heeft afgeschaft. De partij Mais Pais maakt zich daar hard voor.